Diş Çürüğü İlerlerse Ne Olur?

Diş çürüğü ilerlerse ne olur? Antalya

Diş çürüğü tedavi edilmezse ilerleyerek diş kaybına neden olabilir. Diş çürüğünü önlemek için doğru beslenilmeli ağız hijyenine özen gösterilmelidir. Dişte oluşan bir çürük sonrası dişi yeniden eski haline getirmek maalesef mümkün değildir. Ancak çürük ilerlemeden dolgu yapılabilir. Dolgu tedavisi sonrası çürüğün büyüre, derinlere ilerlemesi, diğer dişlere yayılması önlenmiş olur.

Diş çürüğü tedavi edilmezse

Diş çürüğü tedavi edilmezse diş kökleri de kadar zarar görebilir. Kanal tedavisi ile pulpa dokusu çıkarılarak özel maddelerle doldurulur. Diş çürümesi durdurulmuş, diş fonksiyonu yeniden kazandırılmış olur. Bazı çürükler nedeniyle dişlere zirkonyum kaplama yapılması gerekebilir.

Diş çürüğü ağrıya, zonklamaya, neden olsa da diş hekimi korkusu yaşayan bazı bireyler diş tedavisini geciktirmektedir. Maalesef bazı durumlarda dişi kurtarmak mümkün değildir. Diş çürüğü tedavi edilmediğinde diş kaybı yaşandıysa diş fonksiyonlarının ve estetiğinin yerine getirilmesi için yapılacak tek işlem implant diş tedavisidir.

Diş çürüğü nasıl anlaşılır?

Dişlerinizi fırçalarken diş yüzeyinde kararmalar, renk değişikliği oluştuğunu görmeniz, diş hassasiyeti yaşamanız dişinizin çürüdüğünün ilk göstergelerindendir. İlerleyen diş çürüğü ağrıya, zonklamaya neden olur. Dolgu ile tedavi edilemeyecek kadar ilerlemiş çürük çeneye yüze vuran ağrılara sebebiyet verebilir.  Bu durumda mutlaka kanal tedavisi yapılmalıdır.  Düzenli diş hekimi kontrollerinde diş çürüklerini diş hekiminiz fark ederek erkenden önlem alır.

Diş çürüğü hangi organlara zarar verir?

İlerleyen diş çürüğü yalnızca diş kaybına neden olacak sonuçlar doğurmaz aynı zamanda pek çok organa zarar vererek pek çok hastalığı tetikleyebilir. Diş çürüğü kalp-damar, mide, karaciğer ve böbrek gibi organlara zarar verebilir. Çürük ağız içindeki zararlı bakterilerin sayısını arttırır ve bu bakterilerin kolaylıkla vücuda yayılması için ortam oluşmuş olur.

Çürük dişin vücuda zararı var mı?

Çürük dişin vücuda zararı vardır. Ağız yoluyla kan damarları vasıtasıyla bütün vücuda oluşabilen zararlı bakteriler pek çok hastalığa neden olabilir. Çürük diş kalp, mide, böbrek gibi organlara zarar verebilir, kanda enfeksiyona neden olabilir.

Ağız bakım rutinlerinin doğru ve düzenli şekilde yapılması diş çürüklerini önler. Olası diş çürümelerinde de beklemeden diş hekimine başvurularak dolgu işlemi ile çürük temizlenmedir. Diş tedavisi zamanın da yapılmazsa ilerler ve daha kapsamlı tedaviler gerektirir. İlerleyen çürük endodonti tedavileri, kaplama tedavileri ya da diş çekimi sonrası diş implant ile tedavi edilebilir. Tedavinin ötelenmesi hem diş hekimliği alanında yapılan tedavileri güçleştirir hem bireyi başka hastalıklara yatkın hale getirir.

Apseli çürük dişe ne yapılır?

Apseli çürük diş kan tedavisi ile kurtarılabilecekse apsenin inmesi için bir süre antibiyotik tedavisine başlanır. Ardından kanal tedavisi yapılır. Diş kurtarılamayacak şekilde hasar almışsa antibiyotik tedavisi sonrası diş çekilir. Dişin erken dönemde tedavi edilmesi vücuda fazladan antibiyotik alınmasının önüne geçer. Antibiyotikler zararlı bakterilerin yanında yararlı bakterileri de yok eder. Bu da vücut sağlığı için arzu edilen bir durum değildir.

Diş çürüğünü önlemek için ne yapmalı?

• Günde en az 2 kez en az 2 dakika dişler fırçalanmalı,
  • Özel bakteri giderici gargarlar kullanılmalı,
  • En az günde bir kez diş ipi, arayüz fırçası kullanılmalı,
  • Öğünler şeklinde yemek yenilmeli ve öğün sonrası dişler fırçalanmalı, sık sık bir şeyler atıştırılarak dişler sürekli gıdaya maruz bırakılmamalı,
  • Asitli, şekerli ürünlerden az miktarda tüketilmeli,
  • Ağız ve diş sağlığınızı korumak için diş fırçalama işlemini yemekten yaklaşık bir saat sonra yapmanız daha uygundur. Yemekler ve asitli içecekler nedeniyle yaklaşık bir saat diş minesi yumuşar ve hemen diş fırçalamak diş minesini korumaya çalışırken zarar vermeye neden olabilir.
  • Diş taşı temizliği ile diş hijyeni sağlanmalı, diş ve diş etleri sağlığı korunmalıdır.
  • Kadınlar hamile dahi olsa dişlerini kontrol ettirmekten kaçınmamalıdır. Eğer çürük varsa bunun tedavisi için hamileliğin sonlanmasını beklemek diş sağlığı, anne sağlığı, bebek sağlığı için sıkıntılı bir durumdur. Gebe olduğunu belirten hastaya diş tedavisi ona göre uygulanır.

Diş çürüğü için ne yapılmalı?

Diş çürüğü için bireyin evde yapabileceği tek şey ağız hijyenini sağlamak çürüğün ilerlemesini, diğer dişlerin de çürümesini önlemektir. Çürüyen diş evde tedavi edilemez. Çürümeyi fark eden birey vakit kaybetmeden diş hekimine başvurmalıdır.

Diş çürüğünün derinliğini dişin hangi tabakasına kadar çürüğün ulaştığını belirleyen diş hekiminiz çürük bölgesini tamamen temizler. Sinirlere kadar ulaşmamış çürüklerde dolgu tedavisi yapılır. Diş çürüğü ilerlemişse kanal tedavisi ya da dişin ihtiyaçlarına bağlı olarak zirkonyum kaplama diş tedavisi uygulanabilir.