Çocuklarda Kanal Tedavisi

Çocuklarda kanal tedavisi nasıl yapılır?

Süt dişi kanal tedavisi

Çocuğun kalıcı dişleri çıkana kadar sağlıklı beslenebilmesi, beden gelişiminin iyi olabilmesi, anlaşılır konuşabilmesi için hasar görmüş süt dişe kanal tedavisi yapılır.

Ayrıca çürükler diğer organlara da zarar verebilir, tedavi edilmediği için erken dökülen süt dişleri kalıcı dişlerin yanlış hizalanmasına neden olabilir. Bu nedenle süt dişlerinin dökülme zamanı gelmemiş çocuklarda ağız ve diş sağlığının yakından takip edilmesi, gerekli tedavilerin yapılması önemlidir.

Çocuğa kanal tedavisi nasıl yapılır?

Çocuklarda kanal tedavisi işlemi özetle yetişkinlerde olduğu gibi yapılır. Hasar görmüş dişin çürüyen dokusu temizlenir, gerekli görüldüğü oranda pulpa yapısı çıkarılır, diş yeniden doldurulur.

Süt dişe kanal tedavisi yapılır mı?

Kalıcı dişler çıkana kadar süt dişlerinin sağlıklı olması gerekir. Süt dişlerinin en önemli görevi çocuğun beslenmesi ve konuşmasına ile ilgilidir. Fakat süt dişinin tek görevi de bu değildir. Süt dişleri çocuğun kalıcı dişlerine rehberlik yapan, kalıcı dişler için yer tutan ve doğru hizalanmayı destek olan korunması gereken dişlerdir. Çürüyen süt dişi hemen çekilmemeli, kurtarılmalıdır. Süt dişini kurtarmak için süt dişe kanal tedavisi yapılır.

Çocuklarda kanal tedavisi nasıl yapılır aşamaları nelerdir?

Öncelikle kliniğe gelen çocuk, pedodontist diş hekimi ile güzel bir iletişim kuracak şekilde konuşturulur, sakinleştirilir. Çocuk sakinleştiğinde lokal anestezi uygulanır. Yapılacak işlem sayısının fazla olduğu durumlarda, çocuğun diş tedavisinden korkması durumunda sedasyon işlemi ile de tedavi yapılabilir.

Sedasyon ya da lokal anestezi ardından diş hafif hasar aldıysa enfeksiyon henüz başlangıç aşamasındaysa hasarlı olan bölüm temizlenir. Antibiyotik uygulanır, pulpaya müdahale edilmeden pulpa dokusu çıkarılmadan diş kapatılır. Antibiyotiğin doğrudan pulpaya uygulanması enfeksiyonun daha hızlı geçmesini sağlar. Bu tedaviye pulpa tedavisi denir.

Diş hasarı daha fazla olduğunda pulpotomi tedavisi uygulanır. Bu tedavi kök kanal tedavisidir ve kısmi bir kanal tedavisidir. Röntgen görüntülerinde enfeksiyonun dişin üst kısımda olduğu tespit edilirse pulpotomi tedavisi tercih edilir. Çürümüş hasar görmüş bölge temizlenir, zarar görmüş pulpa dokusu çıkarılır. Antibiyotterapi uygulaması yapılır ve diş kapatılır.

Pulpektomi tedavisi ise dişin ciddi düzeyde hasar gördüğü çürümelerde uygulanan tedavidir. Tam bir kanal tedavisidir. Diş dezenfekte edilir, çürük temişlenir, pulpa çıkarılır. Gerekli dolgu işlemleri yapılır diş kapatılır.

Çocuğun süt dişlerinin korunması için ağız ve diş sağlığının yakından takip edilmesi, dişlerini fırçalaması için rehberlik edilmesi, küçük yaşlardaki çocuklarda ebeveynleri tarafından dişlerin fırçalanması çok önemlidir.

Çocuğa kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Çürüyen süt dişe kanal tedavisi yapılmazsa:

• Çocuk yeterince çiğneyemediği için beslenme güçlüğü yaşayabilir.
  • Kanal tedavisi gerektiren diş ağrıya neden olduğundan çocuk uykusundan ağrı ile uyanabilir.
  • Yemek yeme sırasında yaşadığı ağrı nedeniyle çocuk yemek yemeyi reddedebilir.
  • Yeterli düzeyde beslenemeyen çocuklarda arzu edilen gelişim yaşanmayabilir.
  • Kanal tedavisi yapılmayan diş çocuğun konuşmasında güçlüğe neden olabilir.
  • Kanal tedavisi yapılmadan çekilen süt dişi diğer dişlerin kaymasına ve kalıcı dişlerin sürerken yeterli alanı bulamadığı için çapraşık çıkmasına neden olabilir. Diş çapraşıklığı tedavisi için ise kalıcı dişlerin büyük çoğunluğu sürdükten sonra diş teli ya da şeffaf plak tedavisi uygulanmalıdır.

Çocuk Diş Hekimliği (Pedodonti) Nedir?

Pedodontinin kelime anlamı çocuk dişleridir. Pedodontistler doğumdan itibaren 12-13 yaşına kadar çocuğun süt dişlerinin korunması, bakımı ve tedavilerinin yapılması ile ilgilenen uzmanlaşmış diş hekimleridir. Pedodontistler çocuğun sağlıklı dişlerle yaşamasına destek olur. Aynı zamanda çocuğun çene, ağız, yüz gelişimini muayene eder. Çocuğun gelişimi hakkında ailesini bilinçlendirir ve gerek gördüğü alanlara yönlendirir.

Çocuklarda kanal tedavisi kaç yaşında yapılır?

Çocuklarda kanal tedavisi için belirlenen yaş çocuğun gelişimiyle doğrudan alakalıdır. Sedasyon uygulanmadan lokal anestezi ile yapılacak olan kanal tedavilerinde çocuğun diş hekimiyle sözlü iletişime geçebilmesi, kendini ifade edebilmesi, dişçi koltuğunda tek başına rahatça oturabilmesi tedaviye başlamanın ön şartlarındandır. Bireysel farklılıklar olmakla beraber 3-4 yaşından itibaren kanal tedavisi uygulaması yapılabilir.

Çocuklarda kanal tedavisi zor mu?

Çocuklarda kanal tedavisi yetişkinlerden daha kısa sürede yapılan yetişkinlerdeki kanal tedavisinden daha kolay olan bir tedavidir.